2011-12-06
 22:53:40

Julkalender 6 December - Lussebullar

God kväll!
.
Jag ber om ursäkt att detta inlägg kommer så sent men det beror på att jag håller på med en inlämning som ska in imorgon och att mamma gjorde lite tryfflar till mig medans hon fotade bilderna under.
.
Ibland är mamma så gullig, man ber henne om en sak men så känner hon bara för att skämma bort en men mer saker. Så söt.
.
Hår kommer lucka 6
.
Idag ska jag tipsa om recept igen, denna gång är de något som man absolut inte kan missa att äta under julen.
Lussebullen har en dag, vofflorna har en dag, fettisdagen är en dag men denna bulle har en hel månad.
.
Idag ska jag ge bild och recept på Lussebullar, jag älskar dom och skulle inte klara mig en enda jul utan.
.
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella mager kvarg
1-2 g saffran
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
17 dl vetemjöl (ca)
1-2 dl russin
.
Till pensling: 1 ägg, russin
.
Smula jästen i degbunken
Smält smör i en kastrull
Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt
Häll degspadet över jästen, rör om så att jästen löser sig
Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt, det mesta av mjölet och russinen
Arbeta degen smidig och låt den jäsa 40 min.
Ta upp degen på ett mjölat bord och knåda den smidig
Baka ut till önskade former
Jäs dem övertäckta i ytterligare 40 min.
Pensla med uppvispat ägg och grädda i ugn, 225 grader i 5-10 min.
.
Bara så att ni vet är inte receptet mitt eget.
.
.
Kram<3



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


linnojjas -