2012-06-01
 01:05:19

kanelbullar

Hej bloggen!
.
Just nu sitter jag och prisberäknar kanelbullar till mitt "sommarjobb", måte bli klar till imorgon och jag är super pigg så när jag är klar blir det att läsa lite "så länge vi båda andas" jag tycker verkligen inte om att läsa men nu har jag kommit igång så då flyter det på ganska bra :)
Nu ska jag fortsätta så att jag blir klar.
Kram <3
Ingredienser
Deg
150g smör, smält
5dl mjölk
50g jäst
1/2dl strösocker
1 tsk salt
15-16dl vetemjöl
Fyllning
150g smör
1 dl strösocker
1msk kanel
1 st ägg till pensling
Dekoration
pärlsocker

Gör så här

1. Deg
Blanda smör och mjölk.

2. Värm till fingervarmt och rör ut jästen.

3. Tillsätt socker och salt och arbeta in mjöl till en smidig deg. Knåda den noga.

4. Täck och jäs cirka 30 minuter.

5. Arbeta degen på lätt mjölat underlag.

6. Dela degen i två delar.

7. Kavla en del till en avlång platta.

8. Fyllning
Hyvla smöret och lägg över plattan.

9. Strö på lite socker och kanel och rulla ihop.

10. Skär rullen i bitar och ställ dem i bullformar. Gör likadant med resten av degen.

11. Täck med duk och låt jäsa 30 minuter.

12. Värm ugnen till 250 grader.

13. Pensla med ägg och strö på pärlsocker.

14. Grädda i 8-10 minuter.

15. Låt svalna på galler under duk.





KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


linnojjas -